Pages

Monday, October 25, 2010

pengiraan perbelanjaan harian

kami telah diberi tugasan untuk membuat pengiraan perbelanjaan kami 
sepanjang berada di UKM.
pengiraan perbelanjaan ini telah dilakukan menggunakan open office Calc.

Langkah 1:
 mula-mula saya telah menyenaraikan pendapatan masuk saya sepanjang
 semester 1 di UKM, misalnya wang dr PTPTN, FELDA, 
YAYASAN PAHANG,pemberian ibu dan
 pemberian ahli keluarga saya.
kemudian, saya juga menyenaraikn perbelanjaan yang saya lakukan seperti
 perbelanjaan makanan,pakaian, barang keperluan harian,peralatan belajar dan perbelanjaan untuk 
print dan fotostat bahan tugasan dan sebagainya.

Langkah 2:
isikan nilai setiap perbelanjaan yang di keluarkan dan
pendapatan masuk wang.
bagi mendapatkan jumlah semua wang yang diperoleh dan dikeluarkan 
klik pada kolum jumlah, kemudian fx atau function, pilih sum dan secara automatik 
jumlah untuk pendapatan dan perbelanjaan akan keluar.


kemudian,kira pula baki wang yang tinggal.
jadi, anda akan dapat jadual yang seperti saya hasilkan di atas....


No comments:

Post a Comment